Please assign a menu to the primary menu location under menu

Ti tips til at kommer igennem svømmeturen

Hvordan kommer du bedst igennem svømme-delen af et triatlon?

Starten på en triatlon kan være nervepirrende, trættende, frustrerende, og selv nedslående, men lad ikke alt dette påvirke dig! Starten er for alle en vanvittig klynge af sprøjt, start og stop, fysisk kontakt, og svømmere, der forsøger at adskille sig fra hinanden.

svømmere

Her er nogle tips til at håndtere det, som nogle mener er den hårdeste del af enhver triatlon

1.Forvent det værste. Gå ind i denne del af en triatlon med en forventning om, at starten ikke vil være let. Du skal være klar over, at du vil støde ind i folk og at andre vil støde ind i dig, men 99% af gangene, vil det være ved et uheld. Du skal også vide, at det kaos, der hersker i starten, ikke vil vare hele løbet. Det vil hurtigt bryde op i takt med at svømmerne, der svømmer i forskellige hastigheder, bliver adskilt.

  1. Forbered dig. Lær ruten at kende før startskuddet lyder. Der er intet værre end at skulle spekulere på, hvilken vej man skal svømme om den næste bøje.
  2. Gå ikke i panik. Undgå at din vejrtrækning bliver for overfladisk. Forbliv så afslappet som du kan, mens alle andre forsøger at ligge forrest. Lad ikke andres stressende adfærd påvirke dig og husk på, at 99% af de andre svømmere bare forsøger at finde noget åbent vand og at de ikke er ude på at skade dig!
  3. Hold dig til ydersiden. Mange vil forsøge at holde sig til indersiden, så tæt på linjen med den første bøje som overhovedet muligt. Følg ikke flokken. Start på ydersiden og arbejd dig ind, når du nærmer bøje nr. 1. Du får nok ikke det helt rene vand, men du vil spare dig selv fra megen vanvid.
  4. Løb indtil vandet når dine knæ. Dette vil maksimere din tid på land uden at blive bremset af at skulle løbe igennem vand.
  5. Brug kortere svømmetag for at komme igennem bølgerne. Hvis du svømmer i havet, og det er en dag med mange bølger, kan denne teknik hjælpe dig gevaldigt. Når du kommer til noget roligere vand, bør du gå tilbage til de lange svømmetag for at maksimere effektiviteten og spare energi.
  6. Træn. Svøm ofte i åbent vand, når du er ved at forberede dig til en konkurrence, der har en start med åben vand. Jo mere erfaring du får inden for forholdene og variablerne i åbent vand i forhold til pool svømning, desto bedre vil du være mentalt klar på løbsdagen.

svøm

Skal jeg bruge en våddragt?

Det afhænger af, om våddragter er tilladt i løbet. De fleste løb, som inddeler svømmere efter aldersgrupper, tillader våddragter. I sådanne tilfælde, er det en god idé at bruge en våddragt. Du vil ikke kun være i stand til at modstå koldt vand, men din våddragt vil også give dig en bedre opdrift, som vil gøre det meget lettere at komme igennem svømmeturen.

Må jeg bruge en anden svømmestil end freestyle?

Ja. Selvom freestyle er den hurtigste og mest almindelige svømmestil i triatlon, kan begyndere drage fordel af til tider at bruge svømmetag fra rygsvømning eller brystsvømning for genvinde deres vejrtrækning.

Det er mit første løb. Hvor skal jeg stille mig i begyndelsen af ​​løbet?

Hold dig mod bagsiden og på ydersiden (væk fra den første bøje). Hvis du starter midt i flokken, vil du opleve rigtig mange bølger, og du vil derfor sandsynligvis miste mere energi ved at kæmpe mod de betingelser, end hvis du får noget mere frit vand og tager den første bøje lidt bredere.

Skal jeg bruge en pulsmåler?

Hvis du er vant til at bruge en pulsmåler når du træner, kan det hjælpe dig i løbet af en triatlon på visse punkter, så som overgange, for at holde din puls fra at komme for meget ud af kontrol. Men når du svømmer, vil det være umuligt at se på dit ur og holde styr på din puls, mens du svømmer, samtidig med at du skal holde øje med hvor du skal hen.

Hvor ofte skal jeg kigge op?

Først og fremmest skal du finde ud af, hvor mange bøjer der er, og du skal lære ruten at kende før løbet. Dette vil begrænse antallet af gange, du har brug for at stikke hovedet op for at se, hvor du er. Ideelt set kan du bruge personen som svømmer foran dig, eller den næste bøje, til at fokusere på, når du løfter dit hoved op. Ellers bør et kig hver 6-8 svømmetag være tilstrækkelig.

Hvor tit skal jeg trække vejret under et svømmeløb?

Hvis dette er dit første løb, skal du ikke fokusere så meget på dette. Træk vejret, når du har brug for luft, selv om det betyder at du skal trække vejret hver anden svømmetag. Men som du får et løb eller to på dit cv, kan du bruge en bilateral vejrtrækning eller træk vejret hver tredje svømmetag. Dette vil hjælpe dig med navigationen, og holde dig lidt mere lige.