Please assign a menu to the primary menu location under menu

Blive bedre til at cykle

Gør din nedstigning hurtigere

Mange mennesker dedikere en masse af deres tid til at forsøge at blive stærkere på cyklen, ved at sætte mange timer af til høj intensitetstræning, eller ved at købe sig til en højere hastighed ved at have det nyeste og letteste udstyr. Der er masser af relativt lette gevinster at hente ved at forbedre din teknik. En hurtigere kørsel ned ad bakke er helt sikkert blandt disse.

Nedenfor kan du læse nogle gode tips til at forbedre din tillid og evne til at håndtere nedkørslerne. Jeg har også inkluderet en øvelse til at forbedre dit udsyn.

Se fremad

Det er virkelig vigtigt at se langt frem ved nedstigninger med høj hastighed. Dette giver dig mere tid til at forberede dig til svingene og det giver dig større chance for at styre uden om huller eller forhindringer på vejen. Det at se langt frem vil i sidste ende give dig en større tryghed, som vil betyde at du er i stand til at lade cyklen køre på hastighed og at du ikke føler behov for at bremse så meget.

cykel1

2) Husk din svingteknik

Hvis du ser fremad, vil du nemt kunne se, hvordan vejen vil forløbe foran dig, og dermed placere din cykel i overensstemmelse hermed. Fokusér på, hvor du ønsker at placere dig i svingene og vælg en passende linje.

Tænk især over hvordan du undgår at blive hængende helt til højre på vejen og brug i stedet hele vejbanen (vær opmærksom på andre trafikanter!) for at få den bedste linje gennem svingene.

 

cykel2

3) Læn dig tilbage og slap af

Læg din vægt lidt tilbage i sadlen, da dette vil hjælpe med at afbalancere cyklen og holde vægten på baghjulet. Det forbedrer vejgrebet og hjælper imod overbelastning af forhjulet med for stort et tryk, som ofte kan ske under bremsning.

Dette gør bremsning meget mere sikker og effektiv, hvis du har brug for det.

 

4) Dæk bremserne

Find en position på cyklen, hvor du kan dække bremserne (have fingrene klar til at bremse). De fleste bruger helst styret når de skal dække bremserne, men nogle gange kan bøjlerne også være gode da de giver den bedste kontrol. Husk at afprøve de forskellige teknikker for at finde ud af hvad der fungerer bedst for dig.

Det handler om at give dig selvtillid til at lade cyklen køre, vel vidende, at du kan anvende bremserne, hvis det bliver nødvendigt.

Cykel

5) Træn det at se fremad

Den typiske årsag til at man har problemer med nedstigninger, er at man ikke ser langt nok fremad. Dette er en teknik, der let kan trænes uden at køre ned (og derfor op) ad en masse af bakker. Køb et sæt billige kegler og find et sted uden trafik at øve. Parkeringspladser ved industriområder er som regel tomme i weekenden og er en god mulighed.

Opstil herefter en bane med en serie af sving. Få en træningspartner til at stå halvvejs gennem svinget. Som du nærmer dig svinget, skal træningspartneren holde sin hånd op og vise et tal med sine fingre. Du skal så råbe det antal fingrer de holder op.

Efterhånden som du får mere selvtillid og har behov for mere udfordring, kan du få personen til at stå længere og længere fremme eller opstil en mere kompleks bane.

 

Træn i bakkerne

Det kræver ikke så meget af dig at vinde et par sekunder ned ad en lang nedkørsel, sammenlignet med at hente sekunder på en flad, lige vej. Tænk over, hvordan du kan bygge træningen af dine nedkørselsteknikker ind i din normale træning – uanset om det er som en del af en helt alminelig tur eller om det er en del af en målrettet træning på en passende bakke, helst med nogle sving for at øve det at se fremad.